h1

Det allra svartaste

6 juni, 2012

Det finns människor som mår dåligt. Väldigt många. Många av dem har blivit utsatta för övergrepp, eller traumatiserade av att de de älskat mest blivit det. Det finns de som haft en okej uppväxt, men som tonåringar/vuxna hamnat i någon kris och där och då varken haft vänner eller familj att luta sig emot.

Sen finns det sådana som jag. Som haft engagerade föräldrar, växt upp på ett sätt som är så normalt som det kan bli. Bott i villa i en ort där alla andra också gjorde det. Där endast en klasskamrat hade skilda föräldrar (från början, sedan flyttade det in ytterligare ett par stycken från Göteborg). Jag har aldrig levt i nåt överflöd, men heller aldrig haft någon som helst brist på något väsentligt.

Som sjuttonåring träffade jag en kille som sedan dess burit mig igenom kris efter kris. Jag har två fina barn, ett hem och en man. Inget av detta är jag värd. Inget av detta är vettigt.

Trots de absolut bästa förutsättningarna är jag trasig, hela mitt inre är trasigt. Jag kämpar för att åtminstone tillföra något, att på något sätt när allt summeras kunna tillföra de jag älskar mest någon typ av värde. Utan att lyckas.

Precis så illa är det. Min själ är svart och ingen har någon aning om hur illa det egentligen är.

Jag älskar mina tre änglar. Jag har en familj jag tycker mycket om. Jag har vänner som ställer upp och bryr sig om mig. Men jag, jag är bara svart.

Jag är som tjära på bergen efter ett oljeutsläpp, jag kladdar ner, förstör och är omöjlig att bli av med.

10 kommentarer

  1. Hej, ville skriva något men vet inte vad utan att bli för djup så jag skriver ”något” bara ;-]


  2. Tack Gesus!


  3. Du är en av de mest omtänksamma människor jag känner. Och mitt i din trasighet och allt det där så har du ett guldhjärta. ❤


  4. Tack, gulliga du!


  5. Tror du att din inre trasighet har något med din bakgrund inom Pingströrelsen att göra?


  6. Tror du inte att du är trasig för att du precis som alla människor saknar någon att tro på, någon som ger livet en lite större mening. Du kanske inte saknar Jesus. Men jag är övertygad om att Jesus saknar dig, för han bryr sig verkligen. Detta är inte inlärda klyshor, det är något jag själv upplevt och därför kan säga inte för att röra i några grytor utan för att jag är övertygat om att han är svaret på mörker, för det är den starkaste ljus jag vet om iallafall. 🙂


  7. Daniel, jag tror faktiskt inte det. Visst har jag stött på en del saker som påverkat mig, men min uppväxt har varit stabil och med föräldrar med båda fötterna på jorden. Det jag menar är att även om jag säkert skadats av diverse konstigheter tror jag inte det varit mer än vad människor i allmänhet stött på i olika sammanhang. Om kyrkan skadat mig något specifikt så beror det till största del på faktorer hos mig själv, att jag inte haft redskap att hantera omvärlden, snarare än just vilken omvärld jag levt i. Jag har haft ett väldigt bra liv, med stöttande omgivning, engagerade föräldrar och människor omkring mig, vilket på något sätt är just det som gör att jag inte har något utanför mig själv att skylla på när det kommer till måendet.

    Tack för din kommentar, hoppas du ser detta trots att det tagit en evighet för mig att få till ett svar =)


  8. Edel Irén, tack för din kommentar. Min trasighet fanns redan innan jag slutade tro på Jesus så det har knappast med det att göra, och eftersom Jesus inte finns så har jag svårt att tro att han saknar mig något nämnvärt.

    Min trasighet handlar mycket om att jag har ambitioner och krav på mig själv jag inte når upp till, om de är relevanta eller inte är en annan fråga.

    Självklart har det påverkat min trygghet att jag inte kan tro mer, jag har fostrats till att tro på något, att vila hela min världsbild på något som bara var ett luftslott. Att rasera det har varit en process som satt sina spår, men det är snarare något som helar min själ än skadar den!


  9. För att vara så svart och svärtad är du förvånansvärt bra på att sprida ljus och glädje omkring dig Elin, och att få personer i din närhet att känna sig fina och bra.

    Och vet du, du är minst lika fantastisk.


  10. Hej, jag lyssnade på mellan svart och vitt just nu och läste sedan din text. Din berättelse hör till de bästa av alla i podden. Tack för att jag fått höra den.



Kom igen och skriv något =)

