h1

Som i en amerikansk film

5 oktober, 2011

Den där känslan, av att livet inte är riktigt på riktigt, att man egentligen bara är med i en film kan komma för mig ibland. Oftast när jag blir tvungen att prata engelska. Det känns inte på riktigt, mer som ett låtsasspråk.

För några veckor sedan kollade jag Ratsit om mig själv för att se vad som syntes om mig där, jag ville till exempel se om min nyss ändrade adress hade hunnit komma med. Till min förvåning stod det att jag var gift sedan 2000, men jag tänkte att de där sidorna kanske är dåliga på att uppdateras så jag lät det bero.

När sedan min exmake (?) fick en sån där lapp om att det gjorts en kreditupplysning på honom och det även där stod att han var gift, började det kännas lite underligt på allvar.

Sådant händer inte i Sverige, bara i amerikanska filmer och kärleksromaner är systemet så instabilt att människor tror de är skilda fast de egentligen inte är det. Hursomhelst kände jag att jag måste kolla upp det och enligt skatteverket har aldrig något domslut kommit in till dem.

Istället kontaktar jag tingsrätten som bekräftar att skilsmässan vunnit laga kraft. Så nu sitter man här och har varit inofficiellt skild i 1,5 år utan att det synts någonstans i våra personuppgifter.

Precis som i amerikansk film!

2 kommentarer

  1. ”Vunnit laga kraft”, betyder det som jag tror att skilsmässan gått igenom? Och att problemet ligger i att beslutet inte har nått andra myndigheter? *fortfarande smått förvirrad över den inofficiella skilsmässan* :p


  2. Ja precis. Domstolen har beslutat och själva skilsmässan har gått igenom. Det är bara folkbokföringen/skatteverket som inte bokfört det. Utgår från att datumet kommer stå på våren 2010.



Kom igen och skriv något =)

