h1

Att banka folk i huvudet

29 september, 2011

När jag växte upp omgiven av kristna stötte man emellanåt på folk som gillade att slå Bibeln i huvudet på andra människor. Man talade om hur de tänkte eller gjorde fel och kom med bibelreferenser som kapade all diskussion. Bibeln var ett redskap för att kunna trycka ner andra människor helt enkelt.

När jag sedan som vuxen började läsa på om NPF och kom i kontakt med människor med olika diagnoser, märkte jag att den typen av personer fanns även bland dem. Fast då var det sin diagnos de slog i huvudet på alla som ifrågasatte deras beteende. De använde diagnosen som någon sorts ursäkt för hur [illa] de betedde sig.

Under det senaste halvåret när jag intresserat mig för vetenskaplig skepticism har jag märkt hur samma fenomen förekommer även där. Då är det felslutskortet som åker fram så fort man vill trycka till sin meningsmotståndare, gärna med latinska namn och/eller så komplicerade benämningar att de flesta inte vet vad de betyder ens.

2 kommentarer

  1. Jag förstår och irriterar mig också på det i det sista stycket. Det går rakt över huvudet på de flesta och skapar den känslan du beskriver.


  2. Ja, jag tänkte utveckla det lite mer sen, hur jag ser på användandet av kunskap om felslut. När man är ny antar jag att det kan vara extra tydligt. Har man levt med begreppen länge kanske det är så självklart att man inte ens märker att man gör det. Trots det känns det lite som någon typ av härskarteknik som nyttjas för att hålla andra på sina platser.



Kom igen och skriv något =)

