h1

Bokreflektion

1 augusti, 2011

Under några sköna sommar- dagar har jag läst Carl-Henric Jaktlunds bok Vägen är smal men livet är brett. Det är hans andra bok och den tar upp problematiken i frikyrkorna med att man tillbringar alltför mycket tid i dikena istället för att vara uppe på vägen. Skall man rikta sig inåt eller utåt, uppåt eller nedåt? Hur radikal skall man vara och vad gynnar det och hur kan det skada? Hur stor är nåden och är den viktigare än sanningen och det som är rätt. Jaktlund reflekterar kring allt detta på ett personligt och mycket balanserat vis.

Av en slump hade jag sett Christopher Laurin efterlysa någon/några som var intresserade av att parallelläsa boken så när jag råkade få syn på den hemma hos mina föräldrar lät jag den slinka ner i handväskan.

Som uppväxt i en pingstförsamling jag lämnade när jag var tjugotre har jag länge känt att jag kunnat träda in i tankesättet man haft under uppväxten och reflektera kring bibeltexter, religions- och församlingsfrågor med kristna utifrån deras perspektiv. Det första som slog mig när jag läste boken, var att det blir svårare och svårare att inta det perspektivet. Jag känner ”detta är inte längre jag” helt enkelt. Samma känsla har jag fått när jag varit med mina barn på barnmöten, jag tror när jag är på avstånd från kyrkan att jag i stort sett är samma person som tidigare, men när jag väl konfronteras med tankarna, retoriken och det kristna livet inser jag att jag tagit ytterligare steg bort.  Inte för att det gör någon jättestor skillnad, jag förstår ändå och har inte långt till att gå tillbaka till mitt gamla jag, även om jag märker att det blir svårare med åren. Det är något jag sörjer till viss del, det kristna livet är en sådan stor del av min identitet som jag trots allt inte vill förlora. Jag håller på många sätt fast vid det, till exempel vill jag att mina barn skall känna sig lika hemma i Pingstkyrkan som jag gör, inte alls lätt med två ateistiska föräldrar dock.

Det andra som slog mig var att jag gillade författaren, jag kände stark sympati, till stor del för att jag kände igen tankarna och sättet att resonera från min egen tid, men också för att han skrivit så personligt. Jag dras till öppenhjärtiga, personliga människor som känns ärliga. Jag upplever att Jaktlund verkligen strävar efter en tro som håller. Något jag aldrig lyckades uppnå, hur gärna jag än ville. Dock attraheras jag av den strävan och ärligheten i det. Om jag känner igen mig för att jag projicerar, eller för att det verkligen finns likheter, låter jag vara osagt.

Oavsett detta så håller min kristna identitet, som jag fortfarande har någonstans inom mig, med om Carl-Henrics genomgång. Det som känns svårast att acceptera är behovet av att få ihop allt med Bibeln, att använda den som mall. Jag förstår det, jag har varit där själv, jag har desperat velat få Bibeln att stämma med min egen uppfattning om vad som är rätt och fel, och med det som är sunt. Nej, jag menar inte att boken känns desperat på något sätt, bara sund. Ur mitt ateistiska perspektiv upplever jag det som att Carl-Henric använder det bästa han har, sitt sunda förnuft, som filter.

Jag tillhör knappast målgruppen för denna bok, och har svårt att förhålla mig till den på många sätt. Läsningen blev därför en utmaning som fick mig att fundera på var jag befinner mig nu, hur långt jag egentligen har tagit mig från min historia, hur jag förhåller mig till församlingen, Gud och det kristna livet idag. Dessa reflektioner gav mig en hel del, även om det inte var just detta som egentligen var syftet med boken.

Vägen är smal men livet är brett har potential att spela en balanserande roll i våra frikyrkor, jag hoppas många församlingsmedlemmar kommer läsa den.

Kom igen och skriv något =)

