h1

Jesus och zombiesarna

25 juni, 2011

Häromdagen åkte vi till Nyhem för att hämta hem våra två barn som tillbringat veckan där. De har gått på barnmöten och lekt i kulbacken och bara haft det bra hela tiden.

På frågan om vad de gjort beskriver sonen att de lekt en  Jesus- och zombielek. Leken fungerar på motsvarande sätt som ”Kom alla mina kycklingar”. Det vill säga, en person är Jesus, som står på ena sidan planen och ropar till alla andra (utom en) som befinner sig på motsatt sida: ”Kom alla mina lärjungar!” (Sonen hävdade bestämt att det var ‘lärlingungar’ men jag är tämligen övertygad om att han missuppfattat det).

Efter detta skriks dialogen över planen som följer:

– Vi törs inte

– Varför då!?

– För zombierna!

– Kom ändå!

Efter detta springer alla lärjungar över till Jesus medan zombien försöker fånga (bita?) dem. De som blir bitna får i nästa omgång också vara zombier.

Jag tycker det här var en oerhört kul variant av leken och den kommer definitivt lekas mycket här i sommar. Något min son var aningen besviken över var att leken enligt vår vana var något stympad. Själv trodde jag det ingick i leken, men varken mannen, från Vallentuna, eller svägerskan från Dals-Ed hade lärt sig som oss när de växt upp. Den uteblivna delen som definitivt skulle förhöja denna variant av ”Kom alla mina kycklingar” är följande tillägg i dialogen efter ”för zombierna”-svaret:

– Vad äter de?

– Kött!

– Vad dricker de?

– Blod!

– Kom ändå!

Kom igen och skriv något =)

