h1

Gud och/eller kärlek?

20 maj, 2011

Teodicéproblemet är oerhört uttjatat. För många som lämnat den kristna tron är det det absurda med en god Gud och en ond värld som är den huvudsakliga orsaken. Även om det inte är en personlig orsak är det ändå något man normalt förr eller senare konfronteras med, både om man är uttalad ateist eller monoteist.

Det är också en av de enkla sakerna att ta upp när man hamnar i diskussion med en troende, för det mest självklara, det vill säga huruvida det finns någon grund för tron, är väldigt sällan relevant för en troende och går därför oftast inte att diskutera.

För mig var det teodicé som var det som hjälpte mig att lämna tron. Är man som jag uppväxt med att det är självklart att tro är det en lång process att lämna och långt innan jag kunde se mig som en ateist, i meningen att jag inte trodde att det fanns någon gud, hade jag kommit fram till att oavsett om Gud fanns eller inte så ville jag inte ställa upp på honom. Om han fanns, var som det beskrevs i Bibeln alternativt bara var ansvarig för hur vår värld fungerar, så ville jag inte stå bakom honom. När jag kom fram till det kändes det väldigt bra, jag hade länge kämpat med att få min tro att hålla ihop och det var mycket befriande att kunna säga till sig själv ”Det är skit samma om jag tror, det är skit samma om Gud finns, JAG tänker inte ställa upp på honom.” Efter den punkten kunde jag slappna av och låta min otro mogna i sin egen takt. Tiden gick och tillslut kom jag till den punkten när jag ärligt kunde definiera mig som ateist och antiteist. Nu känns det dessutom lite roligt att jag skrev ner det här, så att jag därmed har ett datum när jag nådde den punkten.

För mig går det inte att få ihop en god Gud med hur vår värld idag ser ut. Inte med mindre att man bestämmer att det som man intuitivt kallar gott inte är gott. Om Gud finns men låter människorna orsaka miljökatastrofer, utnyttja små barn sexuellt och göra varandra illa på de mest groteska visen samtidigt som han går in och gör massa små tramsgrejer som hjälper rika västlänningar att bli friska från en snuva för att kunna gå till kyrkan, visa änglar för folk, hitta bilnycklar som är borttappade eller gör en person frisk från anorexi, då anser jag att den guden har lite problem med perspektiven. Han har helt enkelt missuppfattat sig själv, och då anser jag att det är ganska tragiskt om han finns.

Reaktionen på den ovan beskrivna inställningen är normalt att sådant sker på grund av ondskan, denna värld kommer inte bestå för att den är så ond och för att människan själv förstör den. Dessutom står Gud även för upprättelsen av just dessa som plågats här, dels kommer alla utsatta barn att få nån typ av upprättelse och dels är det hela inplacerat i en större plan som vi inte kan förstå.

Visst låter det fint att det blir någon typ av upprättelse, men vem är det som skapat förutsättningarna för människans ondska? Vem är det som lagt in vår förmåga att bete oss som vi gör? Vem är det som skapade djävulen och gjorde det möjligt för honom att bli vad han är?

Många gånger jämför man Gud med en far, en förälder som vill sina barns bästa. Jag har barn. Jag låter dem upptäcka saker och göra varandra illa och råka ut för olyckor – i lagom mängd. Jag tillåter inte att de dödar varandra eller våldtar varandra. De får heller inte säga alltför sårande saker till varandra eller andra människor.

Skulle någon av dem börja döda andra, våldta eller förstöra saker eller människor skulle jag se det som ett personligt misslyckande och göra allt i min makt för att förhindra att det förvärrades. Även när de är vuxna. Nu är min makt ganska begränsad när de är vuxna, men skulle jag kunna skulle jag för alltid förhindra dem från att döda varandra. Inte bara vad gäller mina barn utan andra med. Slåss två individer på stan går jag emellan och sätter stopp för det om jag kan. Men såhär gör inte Vår Herre Fader Gud, han låter sina barn härja fritt trots att han har lagt ner ondskan i människors hjärta antingen direkt eller via djävulen. Gud är enligt allt vi vet och känner till en väldigt dålig far som inte tar hand om sina minsta utan låter världen vara som nån sorts privatskola med kamratfostran något som absolut inte är acceptabelt om människor tillåter det, men däremot när Gud gör det!?

OM Gud finns då är han inte god utan ond. Då går jag på vad jag anser är ondska det vill säga att inte ta ansvar för dem som är beroende utav en och istället tillåta att de utsätts för alla möjliga hemska saker. Varför är människor så snälla i sin bedömning av Gud som är allsmäktig, men anser att människor inte skall döda varandra tex?

I gamla testamentet finns det otaliga passager som beskriver hur Gud kräver att man skall döda människor och deras barn och deras fruar och deras djur (för att inte de själva skall straffas med en plågsam död). Om det är godhet så handlar det ju bara om en helt annan definition om vad som är gott och man kan lika gärna säga att ett äpple är en banan. Det är inte gott att utplåna ett helt folk även om de var dumma. Inte i min värld och om det är vad man behöver anse vara gott och positivt som kristen, då blir jag rädd för de kristna precis som muslimska självmordsbombare skrämmer mig, för det är exakt samma mentalitet. Skillnaden skulle möjligen vara att svenska kristna inte följer sin tro som de gör och inte är beredd att dö/döda för sin Gud.

Men i städer som tillhör dessa folk och som Herren, din Gud, vill göra till din egendom får du inte skona en enda levande varelse. I enlighet med Herrens, din Guds, befallning skall du viga dem alla åt förintelse, hettiterna och amoreerna, kanaaneerna och perisseerna, hiveerna och jevuseerna5 mos 20:16-17

För att få ihop en god kärleksfull Gud krävs att man radikalt modifierar vad man i dagligt tal menar med kärlek och godhet.

Därför: om Gud är kärlek och om Gud är god. Då gillar jag inte kärlek och godhet. Då är jag glad att jag är ond och inte dödar, att jag är kärlekslös och skäller på mina barn när de gör dumheter istället för att kasta in dem i en brinnande eld.

Jag föredrar min ondska framför Guds kärlek.

3 kommentarer

  1. Hej,

    Intressant att läsa dina tankar. Kanske en förutsägbar spontan fråga från en troende, men tanken dyker bara upp: ”Om det inte finns en god makt att mäta med, hur kan man då utgå från att världen är ond?” Det man själv uppfattar som gott är ju isf en definitionsfråga. Eller, hur tänker du kring det?

    Sen tänkte jag på den inbakade/nedärvda gen som förklarar vår moral, borde inte den gälla mer än vad den gör om det handlar om att skydda varann ist för att majoriteten av människans handlingar kategoriseras in i det onda facket?

    Just some thoughts.

    See you soon 🙂


  2. Roligt att du kommenterar Emma! Jag kanske missuppfattar dig men jag svarar ändå så får du korrigera mig.

    Jag utgår inte från att världen som sådan är ond, däremot upplever jag en hel del företeelser som onda/hemska/dåliga. Det som jag upplever som ont respektive gott är inte nödvändigtvis vad andra människor definierar som ont eller gott. Så visst är det på sätt och vis en definitionsfråga, men jag kan inte se någon skillnad på om det är jag som definierar vad som är gott eller om en hypotetisk Gud definierar det.

    Nu tycker jag inte att en enskild människa skall definiera vad som är gott och/eller ont, det viktiga tror jag är att man tillåter en utveckling, att man låter en etisk debatt och medvetenhet forma den mänskliga moralen.

    Jag tycker nog inte att majoriteten av människans handlingar är onda. Dock ser jag det som att människan är en oerhört komplex varelse så det finns väldigt många parametrar som avgör vårt handlande. Självklart har vår moral och vårt sociala samspel utvecklats gemensamt, för att öka våra överlevnadschanser men det konkurrerar med egoism, flykt, undvikande av konfliktsituationer och så vidare, vilket gör att vi ofta inte handlar enligt vad vi normalt kallar för moraliskt.

    Jag är inte säker på att jag svarade på rätt saker nu, utan ser fram emot dina kommentarer på detta!


  3. Hej, ser ingen anledning att svara på bönders vis utan istället ger ett mer genomgripande svar. Verkar som du liksom de flesta svenskar tvivlar på det religösa systemet och strävar efter ett mera sekulariserat samhälle. Detta anses ju vara eftersträvansvärt då det gynnar mer vetenskaplig frihet och ett mer liberalt samhälle. Dock missgynnas den religöst strikta protestantistiska arbetsmoralen, vilket gör dekardensen till ett faktum. Folk lever inte längre för att arbeta utan arbeta för att leva. Detta inte ett faktum i Kina, vilket gör deras konkurrens hårdare.

    Som Nietzsche sa, varför ser människan allt ur sitt eget pespektiv, de är ju bara en liten fluga i helheten. Möjligtvis den bästa av alla möjliga världen som Spinoza hävdade. Dock har kristendomen en viktig funktion, kanske som en krycka inför ett mer liberalt system, men samtidigt en social trygghet för proletärer som är kugghjul i det mer darwinistiskt fungerande liberala arbetssystemet.

    Vad är egentligen gott och ont? Definitionen är inte alls objektiv. Om nu gud inte finns
    borde man sträva efter det utilitaristiska: mest lycka åt flest personer, om vi nu åtminstonde kan påverka vår värld?

    Om sanningen ska fram så är kunskapen om att styra folks strävan och mål en utbredd vetenskap sedan 2000 år tillbaka, där samhället ses som något mekaniskt och vi är medel för att uppnå mål. Själv så är det en strävan i dagens samhälle mot ett mer sekulariserat samhälle, eftersom det gynnar den ekonomiska tillväxten. Icke sekulariserade samhällen hängs ut i media, mellanöstern sågas för att vara ett vilt land.

    Är vi mer välmående i konservativa förhållanden eller tvärtom det liberala systemet där man slåss om jobben?

    För att ge dig mer hjärnbry; klarar naturen den ökande ekonomiska utbud och efterfrågan, där jordens tillgångar har alla blivit en del av en nutida ohållbar konsumering eller borde man sträva efter ett återvinnande system vilket motsäger den liberala konkurrensen men samtidigt är hållbart mycket längre?



Kom igen och skriv något =)

