h1

En ny början

18 maj, 2011

Det är mer än två år sedan jag sist skrev något i den här bloggen, så det börjar bli dags nu tycker jag. Visst var inte tanken att det skulle bli en blogg som dagligen uppdateras, men två år mellan inläggen var kanske inte vad jag tänkt.

I senaste SANS Magasin fanns det med en intervju med Peter Hallström som handlade om hans uppväxt och bakgrund inom Pingstkyrkan.  Jag känner så väl igen mig i det som beskrivs i artikeln. Ett stycke som särskilt fastnar är:

 ”Har man förmågan att ge och ta, behålla det bra och bara skratta åt det dåliga tror jag att det kan vara helt okej. Problemet för mig är att jag tog det på allvar, samtidigt som en del av mig hela tiden tvivlade.”

Just det där att man tar det på allvar. Jag tror många med den här bakgrunden tar det på allvar, men man kan ta det på allvar på olika sätt. Själv var jag en sådan person som ifrågasatte undervisningen, krävde förklaringar på hur det gick ihop, jag upplever det som att mitt allvar påminner om det som Peter beskriver. Många kristna som lever i församlingar tror jag också tar sin tro på mycket stort allvar, men gör det på ett annat sätt, de lyckas trots detta se förbi allt det jag inte kunde se förbi.

Det bestående intrycket efter att ha läst intervjun är bara hur lyckligt lottad jag är över att jag sluppit vara ensam i min process att lämna tron bakom mig, och att jag idag lever med en människa med liknande erfarenheter som jag.

One comment

  1. Hej! undrar var jag kan finna någon att prata med, känner igen mej i berättelserna är uppväxt inom pingströrelsen. Är nu över femtio år och har börjat inse att allt var bara sagor och lögn, och detta tomrum som följde när jag insåg att jag ej får träffa min mor och far igen. Jag känner mej så hjärntvättad och känner en sådan sorg
    Roger



Kom igen och skriv något =)

