h1

The Spectrial – Fredrik Neij

19 februari, 2009

  Just nu förhörs Fredrik Neij av åklagaren.  Jag tycker personligen han sköter sig väldigt bra, Fredrik alltså, trots att han uppenbart är nervös i början, och vem skulle inte vara det. Återigen tas det upp att just namnet The Pirate Bay borde starta brandlarm hos alla som hör det. Just det här är ganska intressant. För mig är ordet Pirat ett ord, det betyder sjörövare, något som innebär för mig (gissar jag) samma som indianer och cowboys för tidigare generationer. Att anta att man visar på kriminella intentioner genom att välja namnet The Pirate Bay är samma sak som att anklaga förra generationen för att ha övat sig inför raskrig under sin uppväxt.

 Att den äldre generationen som Monique och Roswall tillhör, liksom min mormor, svärmor och föräldrar också tillhör, upplever ju verkligen ordet pirat och jolly rogers som otroligt hemskt, och skrämmande, en dödskalle är näst intill en symbol för djävulen (djävulen som också hade betydligt värre laddning tidigare och fortfarande har för den äldre och eller kyrkliga generationen).

 Från ovanstående släktingar har jag fått många chockade reaktioner efter att jag tapetserade min dotters rum med den rosa jolly roger-tapeten jag nämnt i tidigare inlägg, bland annat att hon skulle kunna ta skada psykiskt av att bo i att sådant rum och att hon skall få mardrömmar, men många bara allmänna kommentarer om att det är hemskt – speciellt för en flicka!!!

 Med den bakgrunden tycker jag det trots allt inte är konstigt att det fokuseras väldigt mycket på namnet hur absurt det än är och verkar. Fast när jag tänker efter, på en rättegång borde kanske inte allmänna generationsbundna känslor vara den huvudsakliga bevisningen.

 Anna Troberg tar med upp generationskrocken på ett annat sätt och Christian Engström skriver också om Fredrik Neijs förhör, båda betydligt bättre än jag ;o)

 EDIT: Just nu förhörs Neij av Peter Danowsky som fokuserar på huruvida Neij har uttryckt att de häcklar upphovsrättsindustrin. Jag anser att det här inte är relevant. Oavsett om The Pirate Bays verksamhet är laglig eller inte har de varit jagade som bara den av industrin, självklart vill man komma undan oavsett om man gjort något olagligt eller inte. På något sätt verkar det som att Danowsky med flera anser att deras egen jakt, och att The Pirate Bay inte gillar att bli jagade och spammade av industrin betyder att de är skyldiga till brott. Antar att de menar på samma sätt att alla kvinnor som har misstänksamma män som slår dem och som därför försöker komma undan bevisar att de faktiskt varit otrogna och är skyldiga till det som de misstänks för (poängtera att otrohet ju inte heller olagligt, precis som The Pirate Bay har bevisats vara). Även om det är en låg jämförelse så är den förvånande adekvat.

 Målsägandes syn verkar vara att eftersom industrin skickat mail och berättat deras syn på upphovsrätt (ofta den amerikanska dessutom) innebär det att The Pirate Bay varit fullt medvetna om att verksamheten är olaglig. Det enda mailen med mera bevisar är att The Pirate Bay blivit underrättade om att industrin ogillar The Pirate Bay  och att densamma påstår att verksamheten är kriminell. Något annat bevisas inte över huvud taget.

Kom igen och skriv något =)

