h1

Planerat Monique?

19 februari, 2009

 Monique kommer med nya uppgifter i rättegången som de åtalade egentligen har rätt att se innan förhören, hon ursäktar sig med att det beror på att hon blev överraskad av Neijs uttalanden dagen innan (via sin advokat om jag inte minns fel).

 Att hon inte skulle ha planerat att komma med nya bevis och handlingar känns inte speciellt troligt med tanke på vad hon sagt till Dagens Juridik tidigare:

 ”Det kommer nog att framföras en hel del saker som inte har framförts tidigare. Jag ser framför mig att det kan bli en ganska stökig förhandling.”

I samma artikel säger hon:

  ”Det finns många bloggare som har synpunkter. Piratgemenskapen är ganska stor. Och på nätet finns stora möjligheter att framföra hot och tillmälen anonymt.

 Visst kan det vara aggressiv stämning även inom affärsjuridiken. Vi kan bli osams om en massa saker, förhandlingarna kan bli ganska hetsiga. Men alla förstår att jag är advokat, att det inte handlar om mig personligen. Osämjan är professionell, efteråt är man kanske vänner igen. Men i det här fallet rör det sig om rena personangrepp.

 Situationen är ovanlig för en affärsjurist, anser hon.
Samtidigt ingår det i min roll att vara ett skydd för klienten, på så sätt liknar det här uppdraget mer brottmålsadvokatens traditionella roll. Lasermannens advokater har aldrig utsatts för samma personangrepp som jag.” 

 Det kan bero på att Lasermannens advokat aldrig, såvitt jag vet, lobbat för att det skall bli lagligt att bete sig som hans klient gjort, endast försvarat honom.

One comment

  1. Intressant värre! Kommer att med stort intresse följa den här bloggens bevakning av Spectrial! Jobba på!
    (Ordentligt taggat förresten 😉 )



Kom igen och skriv något =)

