h1

Diagnosticerad

9 december, 2008

Sedan i torsdags, 5 december 2008, har jag en neuropsykiatrisk diagnos. Historien bakom denna diagnos är ganska lång. Och det har varit en jobbig väg att gå då jag till största delen inte ens haft någon aning om vart jag varit på väg. 1979 föddes jag och har i princip ända sedan dess mått dåligt. Min mamma tog upp mitt temperament och beteende med skolhälsovården när jag var i nioårsåldern, men fick efter en läkarkontakt beskedet att det inte var något fel på mig utan endast ett tillfälligt trotsbeteende. Själv sökte jag kontakt med psykvården när jag var 18 år och hade psykologkontakt under mina graviditeter.

Hösten 2007 läste jag i Expressen om någon som i vuxen ålder hade fått ADHD-diagnos och det var som att hon beskrev mitt liv, innan detta hade jag aldrig haft en tanke på att mina problem skulle kunna vara inom det här området. Jag visste i princip inget om ADHD men efter detta läste jag allt jag kom över och gjorde också en del självtester som stärkte mina misstankar.

Julen 2007 blev jag inlagd på psykavdelning på grund av att jag mådde oerhört dåligt och knappt fungerade i min vardag, mitt temperament var dessutom utom all kontroll och i samband med det tog jag upp att jag misstänkte ADHD och ville ha en utredning, på sjukhuset intervjuade en underläkare mig och hjälpte mig fylla i massa kryssformulär varefter de höll med om att jag skulle ställas i kö till en utredning, jag blev dessutom prioriterad på grund av att jag mådde så dåligt.

Maj 2008 fick jag en jättestor bunt med ännu fler formulär som jag och min man fick fylla i, detta var utskickat av dem som sedan gjorde utredningen, så det var egentligen då utredningen så smått startade, då dessa formulär var underlag till själva utredningen.

Den 14 oktober började sedan själva utredningen, som gick till såhär:

Jag fick träffa en psykiatriker för några långa intervjuer på cirka två och en halv timme per tillfälle. Och en psykolog som gjorde en mängd tester under tre tillfällen på tre timmar styck. Utöver detta så intervjuades min mamma. Som uteslutning så fick jag dessutom ta massor med blodprover och göra EEG. Jag fick också skriva under papper på att de fick hämta alla mina journaler från skolhälsovården och från all annan kontakt jag haft med vården tidigare.

Allt detta använde de sedan för att komma fram till min diagnos; ADHD med autistiska drag.

Även om utredningen är klar och diagnosen är satt har jag fått en ny tid för att träffa psykologen för ett uppföljningssamtal, då jag skall få mer utförlig information om testerna och har en möjlighet att ställa frågor om saker jag undrar.

One comment

  1. Det verkar vara standardförfarandet för diagnostisering. Efter att min fru fött vårt första barn drabbades hon av något som tolkades som en förlossningsdepression. Hon slutade helt att fungera i vardagen och blev till stor del sängliggande. Efterhand intensifierades kontakterna med allmänpsykiatrin. SSRI-preparat sattes in och KBT-behandling inleddes. Efter år av frustration återremitterade min frus teurapeut till psykiatrikern. KBT bet inte. Nu följde en mycket lång process med formulär och anhörig-intervjuer. Min fru diagnostiserades till slut med en letargisk form av ADHD (ADD). Vi har provat allt för att få vardagen att fungera men inget hjälper. Efter att under sju år skött allt hushållsarbete (inkl. 3 barn) håller jag på att gå sönder. Min ork är slut.

    Jag sa upp mig från mig dagjobb för att hjälpa min fru och började jobba natt för att kunna fixa vardagen. Att jobba natt var bara en tillfällig lösning. Jag blev utarbetad och utbränd och sa upp mig strax innan jag bröt ihop. Nu vet jag inte hur jag skall gå vidare. Jag älskar min fru men jag orkar inte med att sköta henne och barnen längre. Jag har varit utbränd tidigare (nattjobb och arkitekturstudier) och känner igen tecknen. Jag är redan utbränd men på en hanterbar nivå men jag begriper inte hur jag skall gå vidare. Älskar min fru men orkar verkligen inte att hantera hennes liv längre. Utmattningen har nått mitt innersta.



Kom igen och skriv något =)

