h1

Bekännelsen

15 november, 2008

 Jag har successivt i en fem år lång process, antagligen ännu längre, gått från att kalla mig aktivt troende kristen till det jag idag definierar mig som. Det har tagit lång tid, i och för sig är det inget jag precis har skyndat på, det har fått ta den tid det har tagit, och jag har egentligen under hela mitt tidigare liv reflekterat kring var jag egentligen står. Idag, egentligen direkt när jag vaknade i morse, kände jag att det var dags att definiera min egen religiösa syn, här är resultatet av det beslutet.

 Jag är positiv ateist och antiteist. För mig innebär det att jag har en tro att det inte finns någon gud (till skillnad från negativ ateism som innebär att man saknar tro på att det finns någon gud) och att jag dessutom anser att oavsett sanningshalt är [den kristna tron] något destruktivt. Mitt utgångsläge är den kristna tron som är den kontext jag är uppväxt i, men jag tar universellt avstånd från all teism.

One comment

  1. […] ärligt kunde definiera mig som ateist och antiteist. Nu känns det dessutom lite roligt att jag skrev ner det här, så att jag därmed har ett datum när jag nådde den […]



Kom igen och skriv något =)

